Welkom bij Bobbi Bear - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Tara Beek - WaarBenJij.nu Welkom bij Bobbi Bear - Reisverslag uit Amanzimtoti, Zuid-Afrika van Tara Beek - WaarBenJij.nu

Welkom bij Bobbi Bear

Blijf op de hoogte en volg Tara

22 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Amanzimtoti

Sanibonani!

Oftewel, hallo! Ja ja, de eerste woorden Zulu heb ik onder de knie.
Ik ben hier maandagmiddag aangekomen en heb nu al het idee dat het tijd is voor een blog, om te voorkomen dat ze pagina's lang zullen worden.

Na zo'n 24 uur onderweg te zijn geweest van deur tot deur, werd ik op het vliegveld opgevangen door een van de chauffeurs waar veel mee wordt samengewerkt. Mijn koffer was in eerste instantie niet aangekomen, maar kwam gelukkig een vlucht later alsnog. Bij aankomst op Bobbi Bear ben ik super vriendelijk onthaald door de staff. Het is hier normaal om elkaar te begroeten met een knuffel, zo ook ik als nieuwkomer. Dat was in het begin even wennen (ik probeer me voor te stellen hoe dat in Nederland zou zijn als je aankomt op kantoor, wat me niet echt lukt...), maar het voelde wel heel welkom. Inmiddels weet ik dat er iedere ochtend met knuffelen wordt begonnen en doe ik vrolijk mee.
Wij als vrijwilligers verblijven in hetzelfde huis als waar ook gewerkt wordt. Beneden zijn de kantoren. De woonkamer dient ook als wachtkamer en het is vaak volle bak. Onze slaapkamers zijn op de eerste verdieping. De eerste twee dagen waren vooral om bij te komen van de lange reis en te wennen aan alle indrukken. Woensdag begonnen we met een drie daagse training. Een dag training houdt hier in 2x anderhalf uur voorlichting krijgen, dan is het klaar voor die dag.

We hebben veel informatie gekregen over het werk dat Bobbi Bear doet. Een korte samenvatting: als er een melding binnenkomt van een kind dat seksueel misbruikt is, wordt Bobbi Bear ingeschakeld. Ze gaan dan naar de locatie waar het is gebeurt of naar het politiebureau wanneer het kind al uit de omgeving is meegenomen. Aan de hand van een knuffelbeer (genaamd Bobbi Bear, foto's volgen) kan het kind met een stift en pleisters aangeven waar het is aangeraakt en wat er is gebeurd. Doordat het kind dit op de beer kan aangeven in plaats van op het eigen lichaam, hoeft het kind niet de hele gebeurtenis opnieuw te beleven. Er zit een agent bij om de verklaring op te nemen. De beer dient later als bewijs in de rechtzaak. Vervolgens wordt het kind naar een speciale afdeling in het ziekenhuis gebracht om onderzocht te worden, bewijs te verzamelen op het lichaam en hem/haar te testen op HIV. In het verdere traject staan de medewerkers van Bobbi Bear het kind bij in de rechtzaak en geven gesprekken en informatie (over AIDS en seks), eventueel ook aan ouders, waar nodig. In sommige gevallen wordt er een social worker ingeschakeld om te kind uit huis te plaatsen.
De medewerker die de training geeft kan ons veel voorbeelden van cases geven en heeft erg veel werkervaring. Het zijn boeiende, maar ook schokkende en ingrijpende verhalen. Ik val er geregeld stil van. Ik heb nu al bewondering voor de medewerkers die hier rond lopen, terwijl ik ze nog nauwelijks aan het werk heb gezien. Veel hebben het thuis niet breed en sommige dragen naast hun werk ook nog de zorg voor 20 kinderen, waarvan ook verstoten kinderen van buiten hun community. Ze zetten zich volledig in voor de rechten en het welzijn van de kinderen. Het zijn felle, pittige vrouwen waardoor ze niet altijd als vriendelijk worden gezien, maar ze doen hun werk fantastisch. Er wordt hier soms geschreeuwd, gehuild en gezongen en dat allemaal helpt hen om de emoties van wat ze meemaken te uiten. Hier in de buurt staan ze dan ook bekend als 'rough aunties' (naar de gelijknamige documentaire over het werk dat ze hier doen!). Ik merk dat ik, zeker door de informatie die ik nu heb, veel zin heb om aan de slag te gaan en ik hoop snel aan het werk te kunnen.

Soms is het nodig dat een kind tijdelijk door Bobbi Bear wordt opgevangen en een aantal dagen verblijft. Dit kan maximaal 6 dagen. Wij als vrijwilligers dragen buiten kantoortijden en in de weekenden dan de zorg voor deze kinderen. Er is hier, als uitzondering, een 6 jarig meisje, M, dat wekelijks een aantal dagen bij Bobbi Bear verbijft. M heeft een spierziekte en is hierdoor lichamelijk gehandicapt. Ze heeft overal hulp bij nodig en zit in een rolstoel. Verstandelijk is zij heel slim en bijdehand. Ze vertelt mij dan ook zelf precies hoe ik haar in bad moet doen en ook wanneer ik iets niet goed doe. M is drie jaar geleden op straat gezet door haar moeder. Moeder heeft een alcoholprobleem en vader is overleden. Moeder heeft op dit moment een nieuwe vriend (met AIDS) en ze hebben samen een baby. M woont bij haar oma, maar om haar oma te ontlasten woont zij ook veel bij Bobbi Bear. Drie jaar geleden hadden ze niet verwacht dat ze nu nog zoveel zou kunnen, maar door alle aandacht en zorg van de medewerkers en vrijwilligers hier gaat het op zich best goed met haar. Ook haar Nederlands is vrij goed, hebben we kunnen merken. Zo nu en dan geeft ze commentaar op gesprekken die wij voeren in het Nederlands. Erg leuk!

Nog even wat luchtige dingen. Het gaat hier allemaal veel relaxter dan thuis. De training zou om 8.30 uur beginnen en dat wordt standaard 9.15, de taxi zegt er met een kwartier te zijn en ook dat wordt een half uur later. Als er een brief voor vrijdag opgesteld moet zijn, dan doen we dat pas op het laatste moment en ook het inpakken van de boodschappen gebeurd een stuk langzamer dan in Nederland. Haasten kennen ze hier niet zo. Als er dan ineens wel gehaast moet worden, is het dan ook meteen chaos en stresst iedereen. Ik verbaas me hoe makkelijk ik me hieraan aan weet te passen. Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik structuur, planning en op tijd zijn heel belangrijk vindt, maar ik merk dat ik het hier vrij makkelijk naast me neer kan leggen. Ik draag al een paar dagen geen horloge en dat terwijl ik toch aardig aan mijn horloge gehecht ben.

Het is hier ook heel mooi. We hebben apen in de achtertuin spelen en er is veel natuur. Er zijn allerlei verschillende bomen en mooie bloemen te vinden en dan ben ik nog niet eens ver van het huis afgeweest. Dan tot slot het weer hier. Ik wil niet heel erg opscheppen, maar het weer is hier zo fijn! De afgelopen drie dagen waren zonnig en lekker warm. Komende dagen wordt het wel wat wisselvalliger helaas.
Zaterdag staat het eerste tripje gepland. We gaan naar het apartheidsmuseum en een momument van Nelson Mandela op de plek waar hij gearresteerd is.Ik ben benieuwd wat de komende dagen me zullen brengen.

Nou is het toch een lange eerste blog geworden. Als je het tot dit punt hebt gered met lezen; super en ngygabonga!

  • 22 Oktober 2015 - 20:32

    Ronald Kalisvaart:

    Hoi Tara,

    Wat maak je nu al veel mee! Erg leuk om te lezen.
    Succes met het werk en nu alvast petje af. Je bent een goed mens!

    Groeten,
    Ronald

  • 22 Oktober 2015 - 21:11

    Max En Monique:

    Lieve Tara,

    Super om je blog te lezen, heel leuk om zo jou ervaringen te volgen!!
    Je appjes zijn al heel enthousiast, maar ook nu voelen we dat je daar enorm op je plaats bent !!!
    We zijn super trots op je,
    Dikke kus en knuffel;-) mama en Max.

  • 22 Oktober 2015 - 22:06

    Mirjam En Papa:

    Heeee mop. Wat super.om je verhaal te lezen. Zijn we er toch een beetje bij. Geweldig hoe je het allemaal oppakt. Je bent echt een prachtig mens. Zijn zo trots op.je XXX. Kijken nu al uit naar je volgende blog. En foto's natuurlijk. Mirjam en papa XXX

  • 23 Oktober 2015 - 08:18

    Trynie En Izaak :

    Hallo tara max heeft de log even door gestuurd,en het is leuk om dit te lezen ja het is een heel andere wereld onze jan en cocky hebben twee jaar in ruwanda gewerkt en dan moet je heel wat verwerken,ik vind het geweldig dat je dit en wens je veel sterkte en succes

  • 23 Oktober 2015 - 17:58

    José Verweij:

    Hallo Tara. Wat fijn te lezen dat je het goed naar je zin heeft daar. Inderdaad heftige verhalen maar ook een fijn gevoel dat je die kinderen kan helpen ook al is het een klein beetje. Veel plezier dit weekend met de excursie. En ben nu al benieuwd naar de foto's. Dikke knuf José xxx

  • 23 Oktober 2015 - 18:37

    Oma :

    Lieve Tara, via Max en je moeder heb ik je blog gelezen. Het is allemaal wel erg heftig maar wel heel erg goed wat je doet. Ik ben super trots op je, je bent een kanjer. Groetjes en dikke knuffel, liefs Oma.

  • 24 Oktober 2015 - 21:33

    Nina:

    Sanibonani lieve zus,

    Allereerst wil ik zeggen dat je heerlijk kan vertellen. Ik krijg gelijk een beeld erbij en weet precies hoe je dit zou vertellen aan mij! Daarnaast klinkt het super. Ik heb het idee dat je helemaal op je plek bent en dat je vollop geniet. Ga zo door en ik kan niet wachten op de nieuwe verhalen en foto's!!

    Dikke kus en knuf nien!

  • 25 Oktober 2015 - 14:12

    Wendy :

    Hé Tara,
    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je ontvangst zo hartverwarmend was.
    Wat mooi wat de organisatie Bobbi Bear voor werk doet, wel heel heftig.
    Geweldig dat jij je steentje hier aan gaat bijdragen. Heel veel succes.
    We kijken nu al uit naar je volgende blog.
    Groetjes, Hans en Wendy

  • 26 Oktober 2015 - 10:48

    Gerrie:

    Hoi Tara!
    Bedankt dat ik een beetje mag meereizen door zuid Afrika

  • 26 Oktober 2015 - 10:55

    Gerrie:

    Het lijkt wel een boek wat ik aan het lezen ben! Mooie tijd daar!
    Gerriexx

  • 29 Oktober 2015 - 09:59

    Marissa:

    Taar!!!
    Super leuk om je blog te lezen! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en heerlijk dat ook jij alle stress lekker los kan laten en lekker op zn Afrikaans kan leven! Zo herkenbaar die verhalen over tijden die je met taxi's afspreekt haha!
    Nou lekker genieten meis en ik kijk uit naar je volgende blogs en foto's!

    Liefs! xx Maris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tara

Actief sinds 18 Sept. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 3957

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 28 November 2015

Mijn reis: vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: